درمان کولیت و کرون

درمان کولیت و کرون


بيماری‌هاي التهابی روده که با التهاب در جدار روده ها مشخص می‌شوند به دو دسته بزرگ كوليت اولسرو و كرون تقسيم می‌گردند. بيماران ممكن از درجاتي از هريك از بيماري‌ها را با هم داشته باشند كه به آن كوليت نامعين گفته مي‌شود. در كوليت‌اولسرو كه يك بيماري خود ايمن است سيستم ايمنی بدن جدار داخلی روده بزرگ را مورد حمله قرار می‌‌دهد و باعث ايجاد التهاب، زخم، خونريزی و اسهال می‌‌شود. در بيماري كرون برخلاف كوليت السرو، همه لوله گوارش از دهان تا مقعد را گرفتار مي‌شود، ولی بيشتر قسمت انتهايی روده باريك يا ايلئوم و  قسمت ابتدايی روده بزرگ يا سكوم گرفتار می‌شود. بيماری كرون می‌‌تواند لايه‌های عمقی جدار لوله گوارش را گرفتار کرده و زخم‌های بسيار عميق با دهانه بسيار كوچك به نام گرانولوما ايجاد كند.

بيماري كرون معمولا در سنين کودکي و بزرگسالي بروز كرده و علائم شايع بيماري شامل زخم (آفت) دهان، اسهال، درد شکم، کاهش وزن و تب است. التهاب در نواحي درگير مي‌تواند باعث ايجاد فيستول، سوراخ شدن ديواره روده يا تنگ شدن دستگاه گوارش و انسداد شود. بيماري کرون همچنين مي‌تواند باعث به وجود آمدن فيسور، زخم، آبسه و فيستول در ناحيه اطراف مقعد شود. همچنين بيمار ممکن است به علائم خارج روده‌اي از قبيل راش‌هاي پوستي، درد مفاصل، التهاب چشم، و با شيوع کمتر اختلالات کبدي مبتلا شود. علت بيماري کرون ناشناخته است. اطلاعات موجود درباره اين بيماري نشان دهنده آن است که بيماري در بين اقوام و گروه‌هاي خاص بيشتر از گروه‌هاي ديگر ديده مي‌شود و اين دلالت بر آن دارد که عوامل ژنتيک در بروز بيماري مي‌تواند نقش داشته باشد.

اگر چه بيماري کرون يک بيماري مزمن است، درمان‌هاي دارويي و جراحي به کنترل بيماري کمک مي‌کند تا بيمار براي مدت طولاني بدون علائم زندگي کند. درمان‌هاي دارويي مختلفي در درمان بيماري کرون مورد استفاده قرار مي‌گيرد. انتخاب دارو به ناحيه درگير در دستگاه گوارش و علائم موجود بستگي دارد. يكي از مشكلات اساسي در درمان‌هاي دارويي و حتي درمان جراحي عود وجدد بيماري و مقاومت به درمان در صورت عود است. به رغم معرفي داروهاي زيستي براي كنترل بيماري هنوز هم شاهد عود بيماري و كاهش كيفيت زندگي در بيماران مبتلا به كرون هستيم. استفاده از سلول‌هاي بنيادي مزانشيمي به عنوان يك درمان انتخابي در بيماري پيوند عليه ميزبان مقاوم به درمان نشان مي‌دهد كه پيوند اين سلول‌ها به خوبي قادرند كه عوارض روده‌اي اين بيماري را كه به صورت التهاب روده‌اي و كرون بروز مي‌كند، كنترل نمايند. مطالعات صورت گرفته در هلند و ايتاليا نشان مي‌دهد كه تزريق اين سلول‌ها مي‌تواند در 70 درصد بيماران مقاوم به درمان علائم بيماري را بهبود بخشد.

با توجه به يافته‌هاي فوق در حال حاضر مطالعه‌اي با هدف استفاده از سلول‌هاي بنيادي مزانشيمي مشتق از مغز استخوان خود بيمار به صورت كارآزمايي مرحله I/II طراحي و در مركز سلول درماني رويان حال اجرا است. در اين مطالعه بعد از انتخاب بيماران از ايشان بيوپسي مغز استخوان به عمل آمده و سلول‌هاي بنيادي مزانشيمي بعد از كشت و تكثير به صورت سيستميك به بيماران تزريق مي‌شود و بيماران از نظر علائم بيماري و بهبود مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند.
 
source : http://www.rctc.ir/Default.aspx?page=23

نظرات شما عزیزان:

سارا
ساعت16:42---6 مهر 1391
سلام. میبخشین میشه بگین هزینه این پیوند سلول بنیادی در ایران چقدر هست؟؟؟؟؟
پاسخ:سلام سارا جان تو ایران فعلا در حد تحقیقاتیه هنوز .. ولی بعضی کشورهای دیگه با مثلا 50000 $ انجام میدن ولی چندان رایج نیس .. ریسک داره !


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: غزال ׀ تاریخ: 29 / 11 / 1390برچسب:سلول درمانی,درمان کولیت با سلول درمانی,درمان کرون با سلول درمانی,استفاده از سلول درمانی در بیماری کرون و کولیت,درمان کولیت,درمان کرون, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , colitis.crohn.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com